>PRESEDINTELE ROMANIEI

>

ASPECTE GENERALE
         statul nu poate exista fara conducator;
         institutia șefului de stat este in legatura cu forma de guvernamant;
         
ALEGEREA PRESEDINTELUI
         art. 81 din Constitutie;
         el este ales prin vot universal, egal, direct, secret si liber-exprimat;
         este ales candidatul care a intrunit in primul tur majoritatea simpla; daca nu s-a intrunit in primul tur o astfel de majoritate, se organizeaza al doilea tur cu primii doi candidati;
         maximul de mandata este de DOUA (pot fi si succesive);
         dupa alegere urmeaza procedura validarii mandatului; apoi, urmeaza procedura de depunere a juramantului;
         validarea mandatatului se realizeaza de Curtea Constitutionala si se refera la legalitatea procedurii;
         depunerea juramantului se realizeaza in fata camerelor reunite ale Parlamentului; din acest moment incepe si exercitarea mandatului de presedinte (5 ani);
VACANTA FUNCTIEI SI INTERIMATUL FUNCTIEI DE PRESEDINTE
         art. 98 din CONSTITUTIE:„Daca functia de presedinte devine vacanta ori daca Presedintele este suspendat din functie sau daca se afla in imposibilitate temporara de a-si exercita atributiile, interimatul se asigura in ordine de: PRESEDINTELE SENATULUI sau de PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR”
         in perioada interimatului, presedintelui interimar ii sunt prohibite anumite atributii ale Presedintelui, expres prevazute  de lege;
         vacanta functiei de presedinte intervine in caz de : DEMISIE, DEMITERE din functie, de IMPOSIBILITATE DEFINITIVA de exercitare a atributiilor sau in caz de DECES;
         alegerile pentru un nou presedinte se vor organiza de Guvern in termen de 3 luni de la data intervenirii vacantei functiei de presedinte;
NATURA FUNCTIEI DE PRESEDINTE
Are un caracter mixt:
a)      politico – reprezentativ – este aleasa pentru functia de presedinte persoana ce candideaza in numele unui partid politic sau independent, in baza unui program de natura politica;
b)      administrativ – executiv – presedintele Romaniei este parte a puterii executive, exercitand pe cale de consecinta, intreaga conducere a administratiei publice
CLASIFICAREA ATRIBUTIILOR PRESEDINTELUI ROMANIEI
a)      DUPA CRITERIUL FUNCTIEI SALE :
ATRIBUTII : – specifice sefului de stat;
         specifice functiei de sef al executivului;
         specifice in domeniul apararii Constitutiei si a bunei functionari a puterilor publice;
b)      DUPA CRITERIUL SUBIECTELOR FATA DE CARE SE EXERCITA ATRIBUTIILE:
ATRIBUTII exercitate : IN RAPORT CU PARLAMENTUL
                                                                    GUVERNUL
                                                                    ALTE AUTORITATI PUBLICE
                                                                    JUSTITIA SI CURTEA CONSTITUTIONALA
                                                                    POPORUL
c)      DUPA FRECVENTA ATRIBUTIILOR
ATRIBUTII – OBISNUITE
                        CURENTE ACTIVITATII DE STAT
                        IESITE DIN COMUN
d)      DUPA FORMA TEHNICO – JURIDICA IN CARE SE MATERIALIZEAZA ATRIBUTIILE:
ATRIBUTII ce se realizeaza prin : – DECRETE
                                                           OPERATIUNI ADMINISTRATIVE
                                                           ALTE ACTE EXCLUSIV POLITICE
e)      DUPA CONTINUTUL LOR :
ATRIBUTII privind : LEGIFERAREA
                                   ORGANIZAREA SI FUNCTIONAREA PUTERILOR PUBLICE
                                   ALEGEREA, FORMAREA, NUMIREA SAU REVOCARE UNOR AUTORITATI PUBLICE;
                                    IN DOMENIUL APARARII
                                    IN DOMENIUL POLITICII EXTERNE
ADMINISTRATIA PREZIDENTIALA
         pentru executarea de catre Presedintele Romaniei a prerogativelor care ii sunt stabilite de Constitutie si alte legi, acesta conduce structura administrativa numita ADMINISTRATIA PREZIDENTIALA.
         personalul administratiei prezidentiale este alcatuit din persoane angajate direct sau detasate din ministere sau din alte autoritati publice;
         personalul poate fi angajat numai pe baza increderii acordate de Presedintele Romaniei si sub conditia semnarii unui angajament de loialitate;
         retragerea increderii are ca efect revocarea incadrarii sau incetarea detasarii, eliberarea sau destituirea din functie sau desfacerea contractului de munca;
ATRIBUTIILE PRESEDINTELUI IN RAPORT CU PUTEREA LEGIUITOARE
  1. Adresarea de mesaje catre Parlament sau catre popor:
         conform art. 88 din Constitutie, presedintele Romaniei poate adresa mesaje in situatii normale sau in situatii de exceptie. Rolul acestor mesaje este acela de a sensibiliza forul legislativ cu privire la probleme prioritare sau care sunt in divergenta intre puterea legiuitoare si puterea executiva, fapt care risca sa produca blocaje in activitatea statala sau convulsii in viata sociala.
         Mesajul este un act politic exclusiv al Presedintelui Romaniei, pe care camerele reunite ale Parlamentului au obligatia de a-l primi;
         Primirea mesajului de catre camerele reunite constituie o modalitate de colaborare intre cele doua autoritati alese prin vot direct;
  1. Convocarea  Parlamentului
         intervine in doua situatii expres prevazute de articolul 63, alin (3) si articolul 66, alin. (6) din Constitutie;
         in primul caz, presedintele are obligatia constitutionala de a convoca noul Parlament dupa alegerile parlamentare generale in termen de 20 de zile de la data la care s-au desfasurat alegerile;
         in al doilea caz, presedintele Romaniei poate cere convocarea Parlamentului in sesiune extraordinara; sesiunea are loc daca cererea este aprobata de birourile permanente ale celor doua camere;
  1. Dizolvarea Parlamentului
         este reglementata in mod expres de art. 89 din Constitutie, putand sa intervina in caz de criza guvernamentala grava, cu indeplinirea cumulativa a nu mai putin de sase conditii, aspect care o face aproape imposibil de realizat in practica de stat.
         astfel, din continutul prevederilor constitutionale, dizolvarea Parlamentului este o atributie lasata la latitudinea Presedintelui „dupa consultarea presedintilor celor doua Camere si a liderilor grupurilor parlamentare, daca acesta (Parlamentul) nu a acordat votul de incredere pentru formarea Guvernului in termen de 60 de zile de la prima solicitare si numai dupa respingerea a cel putin doua solicitari de investitura”.
  1. Promulgarea legii de catre Presedinte
         este o atributie prin care se recunoaste in favoarea sefului statului dreptul de a investi legile adoptate de Parlament cu formula executorie. Astfel, presedintele Romaniei poate opri adoptarea unor proiecte de legi, exercitandu-si dreptul de veto si de a dispune trimiterea lor pentru o noua discutare in scopul reexaminarii proiectului pe care il considera acceptabil.
         trimiterea spre reexaminare se face o singura data, dupa care presedintele procedeaza la promulgare; ca regula, presedintele promulga legea in termen de 20 de zile de la primirea ei;
         promulgarea se realizeaza prin emiterea unui decret prezidential in temeiul caruia legea urmatoare sa fie numerotata si publicata in Monitorul Oficial;
         presedintele poate sesiza si Curtea Constitutionala cand constata motive de neconstitutionalitate in Proiectul de lege; daca, dupa analiza, Curtea Constitutionala da dreptate Presedintelui, Parlamentul este obligat sa reexamineze dispozitiile respective pentru punerea lor in de acord cu decizia Curtii Constitutionale;
ATRIBUTIILE PRESEDINTELUI  IN SITUATII EXCEPTIONALE
         in domeniul apararii (declararea mobilizarii, respingerea agresiunii armate);
         in domeniul instituirii de masuri exceptionale (instituirea starii de asediu/urgenta)
         in domeniul apararii, Presedintele este comandantul suprem al Fortelor Armate si indeplineste functia de Presedinte CSAT, in exercitarea careia, in conformitatea cu articolul 92 din Constitutie, poate declara, cu aprobarea prealabila a Parlamentului, mobilizarea partiala sau totala a fortelor armate;
         in ceea ce priveste instituirea starii de asediu sau urgenta in intreaga tara ori in unele unitati administrativ-teritoriale, presedintele solicita Parlamentului aprobarea in termen de 5 zile de la adoptarea masurii;
REFERENDUMUL – atributie a Presedintelui Romaniei
         presedintele, dupa consultarea Parlamentului, poate cere poporului sa-si exprime prin referendum vointa cu privire la problemele de  interes national; modul de convocare si realizare a referendumului este reglementat prin lege;
ATRIBUTIILE PRESEDINTELUI IN CADRUL PUTERII EXECUTIVE SI IN RAPORT CU PUTEREA JUDECATOREASCA SI CURTEA CONSTITUTIONALA
         presedintele Romaniei este unul din cei doi sefi ai executivului;
         atributiile sale in sfera puterii executive se manifesta mai ales in raport cu primul ministru si mai apoi cu celelalte autoritati ale administratiei publice;
         presedintele initiaza si finalizeaza procedura de investire a Guvernului, exercitand doua atributii in acest scop: desemneaza candidatul la functia de prim-ministru si instituie Guvernul pe baza votului de incredere acordat de Parlament (art. 85, 103 din Constitutie);
         tot in raport cu Guvernul, presedintele are urmatoarele atributii:
a)      numeste si revoca unii membri ai Guvernului, in caz de vacanta a postului sau remaniere guvernamentala, la propunerea primului ministru;
b)      consulta Guvernul cu privire la probleme urgente si de importanta deosebita;
c)      participa la sedintele Guvernului (presedintele prezideaza);
In raport cu alte autoritati ale administratiei publice:
         presedintele este conducatorul Consiliului Superior de Aparare a Tarii;
         propune numirea sefilor SRI, SIE, propuneri care trebuie aprobate de Parlament;
In raport cu institutia Curtii Constitutionale, presedintele poate sesiza Curtea cand constata incalcari ale acesteia prin legile votate de Parlament si trimise spre promulgare; de asemenea, desemneaza 3 dintre membrii Curtii Constitutionale;
In domeniul politicii externe, Presedintele incheie tratate in numele Romaniei, negociate de Guvern, pe care le trimite spre ratificare Parlamentului intr-un termen rezonabil;
Presedintele are dreptul sa numeasca magistratii, la propunerea CSM;
Presedintele acorda gratieri individuale sau amnistie generala;
ACTE  ALE PRESEDINTELUI ROMANIEI
In Constitutie sunt avute in vedere actele juridice cu caracter administrativ ale Presedintelui numite DECRETE, a caror publicare in Monitorul Oficial este obligatorie sub sanctiunea inexistentei;
De asemenea, Presedintele Romaniei realizeaza si acte politice concretizate in mesaje, declaratii, etc.
Unele acte emise de Presedinte trebuie contrasemnate de Primul ministru, mai ales in domeniul apararii si al relatiilor externe;
RASPUNDEREA PRESEDINTELUI ROMANIEI
         presedintele raspunde pentru faptele sale, din perspectiva politica si din perspectiva juridica; pentru fapte penale, cu consecinte deosebit de grave poate sa apara raspunderea pentru inalta – tradare;
         pentru raspunderea politica, articolul 95 din Constitutie prevede insitutia suspendarii din functie a Presedintelui, urmata de sanctiunea demiterii prin referendum. In privinta procedurii de tragere la raspundere pentru inalta – tradare, aplicarea acesteia presupune doua faze:
a)      FAZA PUNERII SUB ACUZARE PENTRU INALTA –TRADARE (FAZA POLITICA)
b)      FAZA TRIMITERII IN JUDECATA (FAZA JUDICIARA)
Faza trimiterii in judecata are trei etape:
  1. trimiterea in judecata realizata de Parchetul General;
  2. judecata in fond (sectia penala a ICCJ)
  3. judecata in recurs (sectiile reunite ale ICCJ)

Spune-ti parerea! E bine sa stie si ceilalti ce gandesti!

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s